De VIVA400 is bekend: stem op Elanie Rodermond!

Hij is er weer: de VIVA400! Dé lijst met 400 vrouwen die uitblinken in hun vakgebied en maar liefst drie zijn er aan de VU verbonden. Onder wie universitair docent Criminologie Elanie Rodermond.

11-11-2019 | 17:53

VIVA400

12 december reikt VIVA voor de twaalfde keer de VIVA400-awards uit. VIVA400 is het platform en netwerk van en voor ambitieuze en ondernemende vrouwen. Zij zijn een grote inspiratie voor anderen door wat ze doen, door de successen die ze hebben behaald en door wat ze (nog meer) willen bereiken. Zoals elk jaar zijn er weer 400 vrouwen genomineerd. Vrouwen die het afgelopen jaar in de schijnwerpers stonden doordat ze bijvoorbeeld een prijs wonnen, een uniek idee hadden, een geslaagde eigen business zijn gestart of een bijzondere prestatie hebben neergezet. Kortom: succesvolle vrouwen die ertoe doen en het verschil maken. 

Het InsideOut project

“Door mijn gesprekken met gedetineerden, ben ik beter gaan begrijpen hoe zij in detentie zijn beland” [student criminologie]. “Ik ben eigenlijk slimmer dan ik dacht, na mijn vrijlating hoop ik een opleiding te gaan volgen” [gedetineerde]. Het zijn enkele uitspraken die Universitair Docent Elanie Rodermond zijn bijgebleven sinds de introductie van het InsideOut programma. Zij haalde het programma vanuit de Verenigde Staten naar Nederland – en is nu genomineerd voor de VIVA400 award. 

Universitair studenten die met gedetineerden samen onderwijs volgen in een penitentiaire inrichting, met een open blik en op basis van gelijkwaardigheid. Dát is de kern van het InsideOut-programma. Vanuit het idee dat je maar zoveel kunt leren uit de boeken, toog Elanie afgelopen voorjaar voor het tweede jaar op rij wekelijks naar PI Krimpen aan den IJssel. Waar ze het eerste jaar – met collega Anne-Marie Slotboom – alleen nog maar studenten criminologie ‘mee naar binnen nam’, werden afgelopen jaar criminologie- én strafrechtstudenten geselecteerd voor deelname. Tijdens de bijeenkomsten werd gesproken over het doel van straffen, over daderschap en slachtofferschap, over risicofactoren voor criminaliteit, over morele keuzes, over re-integratie. “Dit zijn de rechters, beleidsmakers, reclasseringswerkers, advocaten, analisten en onderzoekers van morgen. Ik denk dat het belangrijk is dat studenten op basis van hun gesprekken met gedetineerden kunnen reflecteren op hetgeen ze uit de boeken hebben geleerd.”

Bovendien is het vak ook meer in het algemeen van toegevoegde waarde. De term ‘transformative learning’, zoals in de VS wordt gebruikt, lijkt hier van toepassing. Zowel de universitair studenten (‘studenten van buiten’) als de gedetineerden (‘studenten van binnen’) geven aan dat de bijeenkomsten ervoor zorgen dat vooroordelen verdwijnen. Van het wij-zij denken, dat aan het begin van het vak (al dan niet bewust) aanwezig is, is al na een paar bijeenkomsten niets meer te merken. “Zorg nou eerst maar eens dat je iemand spreekt, en leert kennen, voordat je een oordeel velt”, luidt het devies na afloop. “Hij zit binnen, en ik zit buiten. Maar verder heb ik meer overeenkomsten dan verschillen tussen ons kunnen ontdekken.” 

Toekomstplannen 

De wens is om het programma de komende jaren uit te breiden aan de VU. Voor dit studiejaar zijn niet 1 maar 2 groepen samengesteld, die naar twee verschillende PI’s gaan. Ook andere universiteiten zijn bezig dan wel voornemens het programma op te starten, en meerdere PI’s hebben interesse getoond. Rodermond: “Dit programma is een heel bijzondere ervaring voor de deelnemers. Voor mij als docent is dat niet anders. Ik ben ontzettend blij dat het gelukt is om dit unieke concept naar Nederland te halen, en hoop dat steeds meer studenten kunnen deelnemen.”

STEM jij op Elanie? Wij wel!