Cowboys en consumenten. Algemene voorwaarden in een digitale wereld.

16-11-2017

15.45

Aula

Cowboys en consumenten. Algemene voorwaarden in een digitale wereld.

prof.dr.mr. J.W. Rutgers

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Rechten

Oratie

Jacobien Rutgers heeft het in haar oratie over de kleine lettertjes in digitale overeenkomsten.

Iedere dag stemmen we in met algemene voorwaarden die een overeenkomst bepalen. Steeds vaker gaat het om producten of diensten van buitenlandse bedrijven. We kopen iets bij Amazon.com, maken gebruik van Facebook of huren een woning via Airbnb. Consumenten gaan akkoord met de algemene voorwaarden zonder deze te lezen. Zij weten dus niet welke rechten en plichten ze hebben.

In de Europese Unie en in Nederland gelden regels die de consument beschermen tegen oneerlijke algemene voorwaarden van bedrijven. Deze regels veronderstellen gedrag van consumenten dat niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Bedrijven weten dit en maken daar gebruik van. Rutgers gaat in op de kloof tussen de regels en het gedrag van consumenten. Door deze kloof beschermen de regels de consument niet zoals door de regelgever is bedoeld. Ook vertelt zij hoe digitale innovaties consumenten en ondernemers kunnen helpen bij het oplossen van geschillen.